Nest Hub uppdateras med operativsystemet Fuchsia

Permalänk
Melding Plague

Nest Hub uppdateras med operativsystemet Fuchsia

Första generationens Nest Hub ska nu börja uppdateras med operativsystemet Fuchsia, som ersätter Linux-baserade Cast OS.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Beställde faktiskt andra generationen av denna hubben igår Min Google home mini får flytta in i TV rummet.
Skall bli riktigt kul att se hur skärmen är och hur smidigt det är att casta/streama filmer osv.
Jag gillar att man kan få upp recept osv när man står i köket. Grymt bra.
Kul att första generationen fortfarande uppdateras.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Jag har inte riktigt förstått syftet med att gå över från Linux-kärnan till Fuchsia. Funktioner? Prestanda? Kostnad? Handlar det om kontroll eftersom det i stort sett bara är Google som använder Fuchsia?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Durkadur:

Jag har inte riktigt förstått syftet med att gå över från Linux-kärnan till Fuchsia. Funktioner? Prestanda? Kostnad? Handlar det om kontroll eftersom det i stort sett bara är Google som använder Fuchsia?

Mer obskyrt -> mindre säkerhetsrisker?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Jag har inte riktigt förstått syftet med att gå över från Linux-kärnan till Fuchsia. Funktioner? Prestanda? Kostnad? Handlar det om kontroll eftersom det i stort sett bara är Google som använder Fuchsia?

Som jag uppfattat det har Nest Hub begränsad prestanda, så förhoppningvis lite mer responsiv?

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Mer obskyrt -> mindre säkerhetsrisker?

Jag skulle säga precis tvärtom. Security by obscurity är inget att satsa på. Med tanke på hur många företag/utvecklare som jobbar med Linux upptäcks det mesta ganska snabbt.

Skrivet av Deerhall:

Som jag uppfattat det har Nest Hub begränsad prestanda, så förhoppningvis lite mer responsiv?

Linux kan vara väldigt snabbt. Som jag förstod det i nyheten är det gränssnittet fortfarande baserat på Flutter så några enorma skillnader lär det inte vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Mer obskyrt -> mindre säkerhetsrisker?

Nej, det är inte så det funkar.

Skrivet av Deerhall:

Som jag uppfattat det har Nest Hub begränsad prestanda, så förhoppningvis lite mer responsiv?

Det hoppas jag också på. Men jag håller inte andan.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Durkadur:

Jag skulle säga precis tvärtom. Security by obscurity är inget att satsa på. Med tanke på hur många företag/utvecklare som jobbar med Linux upptäcks det mesta ganska snabbt.

Skrivet av dlq84:

Nej, det är inte så det funkar.

Nej, men vilken annan anledning skulle det finnas? Linux kan vara extremt tunt, så prestanda känns som en konstig grej. För framtida kompatibilitet med andra delar av ekosystemet då?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Nej, men vilken annan anledning skulle det finnas? Linux kan vara extremt tunt, så prestanda känns som en konstig grej. För framtida kompatibilitet med andra delar av ekosystemet då?

Det är precis det jag frågar mig och varför jag känner mig lite skeptisk Se bara hur Google pushar för massa grejer genom Chrome istället för att gå officiella vägar för att sätta riktiga standarder. Med Fuschia kan de göra som de vill utan att någon säger emot, medans med Linux är de ett intresse av många.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Durkadur:

Det är precis det jag frågar mig och varför jag känner mig lite skeptisk Se bara hur Google pushar för massa grejer genom Chrome istället för att gå officiella vägar för att sätta riktiga standarder. Med Fuschia kan de göra som de vill utan att någon säger emot, medans med Linux är de ett intresse av många.

Såå...freedom by obscurity?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Durkadur:

Jag har inte riktigt förstått syftet med att gå över från Linux-kärnan till Fuchsia. Funktioner? Prestanda? Kostnad? Handlar det om kontroll eftersom det i stort sett bara är Google som använder Fuchsia?

Gissar här, men tror det inte är en helt vild gissning givet vad som varit lite gnissel i Android-arbetet.

Många företag, inklusive Google, ser problem med att använda GPL-licensierad programvara. Som exempel, en kraftigt bidragande orsak till att Clang/LLVM (kompilator och tillhörande bibliotek för bl.a. C och C++) kunna göra väldigt stora framsteg på (i sammanhanget) väldigt kort tid är att resursstarka företag som Google, Facebook, Apple m.fl. har jobbat väldigt mycket på detta projekt och de har varit helt öppna med att de gjort det för att licensen passar dem betydligt bättre än den för GCC (som använder GPL).

Google föredrar MIT, Apache och BSD-licenserna. Fuchsia använder sig just av en MIT-baserad license.

Sedan är det spännande att se ett OS som från grunden är byggt med "modern" C++. Nu är Fuchsia ett mycket yngre och har inte alls lika många finesser som Linux, men (än så länge) är kernel-koden för Fuchsia otroligt välorganiserad och lätt att läsa.

Trots att jag för tillfället primärt jobbar med "modern C++" hade det ändå varit ännu mer spännande om Fuchsia använt Rust i stället för C++. Givet att det är en mikrokärna, givet att det finns Rust-stöd i Fuchsia och givet att Fuchsia-teamet verkar positiva till Rust som OS-språk finns det ändå gott hopp om att många saker i detta OS (om det blir ett relevant OS framöver) kommer byggas i Rust. Själva kärnan lär stanna i C++, modern C++ är trots allt riktigt bra (framförallt delarna som är kritiska för ett OS som atomära operationer).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Jag har inte riktigt förstått syftet med att gå över från Linux-kärnan till Fuchsia. Funktioner? Prestanda? Kostnad? Handlar det om kontroll eftersom det i stort sett bara är Google som använder Fuchsia?

Jag tror att Google i längden tänker att Android ska gå över från att använda Linux till att ha Fuchsia i botten ... Men det skulle vara en ganska stor förändring på en gång.
Därför behöver de något lite mindre kritiskt pilot-projekt att utveckla det på. Så Nest-användarna får bli beta-testare m.a.o ... :-þ

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.